επιμέλεια εκδόσεων
Ο Γιώργος Παπασιδέρης
τραγουδά σπάνια δημοτικά τραγούδια
(Ελληνικά και Αρβανίτικα)
από σπάνιους
δίσκους 78
στροφών
Ο
Γιώργος
Παπασιδέρης
γεννήθηκε στη
Σαλαμίνα
(Κούλουρη)
στις 14
Σεπτεμβρίου
1902
και πέθανε το
1977. Φημισμένος
τραγουδιστής.
Από το 1928 έως το 1977
ηχογράφησε 1850
τραγούδια.
Έρευνα,
σχόλια,
κείμενα,
επιμέλεια
παραγωγής:
Θανάσης
Μωραΐτης
Έκδοση: FM Records, 1996
τραγουδά Αμανέδες και Ρεμπέτικα
Αυθεντικές ηχογραφήσεις 1930-1940
από σπάνιους δίσκους 78 στροφών
Έρευνα, σχόλια, κείμενα, επιμέλεια παραγωγής: Θανάσης Μωραΐτης
Έκδοση: FM Records, 1996
Το
«τίμιο» λα
του
Παπασιδέρη
του Θανάση Μωραΐτη
Αυτή η
ατμόσφαιρα
υπάρχει και
στους
πρώτους
δίσκους που
τυπώνονται
λίγο
αργότερα (1931), με
την
δημιουργία
του
πρώτου
εργοστασίου
παραγωγής
δίσκων στην
Ελλάδα. Τα
«μέσα
ηχογράφησης»
της
εποχής
απαιτούσαν
ικανότατους
τραγουδιστές
και
μουσικούς,
μιας και δεν
υπήρχε η
δυνατότητα
για play-back,
διορθώσεις
κτλ. Γι’ αυτό
και οι πρώτοι
τραγουδιστές
των δίσκων
επιλέγονται
με πολύ
αυστηρά
κριτήρια. Ένας
απ’ αυτούς
είναι και ο
«Κουλουριώτης»
Γιώργος
Παπασιδέρης.
Προφανώς, το
προαναφερόμενο
μουσικό
κλίμα, η
γειτνίαση της
Σαλαμίνας με
τον Πειραιά
των ρεμπέτικων,
η πεποίθηση
της εποχής ότι
«τραγουδιστής
που δεν
μπορεί να πει
αμανέ, δεν
λογίζεται
τραγουδιστής»,
ο θαυμασμός
του
Παπασιδέρη
για την
ερμηνευτική
δεινότητα των
Μικρασιατών
που
τραγουδούσαν
αμανέδες
(Ατραΐδης,
Νούρος,
Καρίπης,
Αραπάκης κ.ά.),
καθώς και οι
επιλογές της
νεοσύστατης
δισκογραφικής
βιομηχανίας
για
ρεπερτόριο
ήδη
καθιερωμένο,
τον
οδήγησαν στα
πρώτα 5 χρόνια να
δισκογραφήσει
μόνον αμανέδες.
Αμέσως
μετά, αυξήθηκε
η
δισκογραφική
παραγωγή
δημοτικών
τραγουδιών,
λόγω μεγάλης
ζήτησης. Έτσι,
ακολουθώντας
κι αυτός το
«ποτάμι»,
δισκογράφησε
1800
περίπου
δημοτικά
τραγούδια
που, τώρα πια
–με τις
αμέτρητες
επανεκδόσεις–
γνωρίζουμε
καλά.
Γνωρίζουμε
επίσης ότι, το
μεγαλύτερο
μέρος των
δημοτικών
τραγουδιών
που
δισκογραφήθηκαν
τότε, αλλά και
αργότερα, ήταν
δημιουργία
αφ’ ενός
επώνυμων και
ταλαντούχων
του
συγκεκριμένου
τόπου και
αφετέρου
αναδημιουργία
όλης της
τοπικής
κοινωνίας με
τις
αδιαμφισβήτητες
προσθαφαιρέσεις
σ’ αυτά, ώστε
να
«κορομηλιάσουν».
Μοναδικοί
τραγουδιστές
(όπως ο
Παπασιδέρης)
που, για τις
ανάγκες των
τοπικών
πανηγυριών
μάθαιναν και
τα τραγούδια
του
συγκεκριμένου
τόπου, τα
πέρασαν στη
δισκογραφική
βιομηχανία
που
«εκμεταλεύτηκε»
το ταλέντο
τους και την
πρόσβασή τους
σ’ αυτά.
Η έρευνα, που
εν τω μεταξύ
έχει γίνει για
την
συγκεκριμένη
εποχή
(1930), μπορεί να
επιβεβαιώσει
αυτούς τους
ισχυρισμούς,
μιας και
τραγούδια
που
είναι
καταγεγραμμένα
ως
δημιουργίες
συγκεκριμένων
σπουδαίων
τραγουδιστών,
δεν
ήταν παρά
δημιουργίες
ενός
ταλαντούχου
μέλους της
τοπικής
κοινωνίας
που δεν
πρόκειται να
μάθουμε ποτέ
το όνομά του. Η
σύνθεση
δημοτικών
τραγουδιών,
μπορούμε να
πούμε ότι,
τελείωσε με
την πρώτη
δισκογράφησή
τους. Να
σημειωθεί
και η
«Προκρούστεια»
επέμβαση σ’
αυτά, που
συντελέστηκε
με την
δισκογράφησή
τους
(«δυτικού
τρόπου»
συγχορδιακή
συνοδεία,
αλλοίωση της
διαστηματικής
δομής
των μουσικών
κλιμάκων κτλ.).
Αυτό εξ
άλλου, είναι
ολοφάνερο
τώρα,
ακούγοντας
τη
«διαστηματική»
ευαισθησία
των νέων
μουσικών που
παίζουν
παραδοσιακά
όργανα
–απόρροια της
γνώσης τους–
με την οποία
προσεγγίζουν
τα ίδια
δημοτικά
τραγούδια.
Τι απομένει; Η
χαρά της
ακρόασης της
υπέροχης
φωνής του
Παπασιδέρη
και
άλλων
σηματωρών
τραγουδιστών
της εποχής
του με το
μοναδικό
«χρώμα» τους.
Ιδιαίτερη
μνεία
στις υψηλές
τονικότητες
που
τραγουδούσε
ο Παπασιδέρης
(φαινόμενο
που
παρατηρούμε
και στις
ηχογραφήσεις
δημοτικών και
ρεμπέτικων
τραγουδιών
που
ηχογραφήθηκαν
στην Αμερική
την δεκαετία
του ’20 από
τους εκεί
Έλληνες
τραγουδιστές-μετανάστες
Σωτήρη
Στασινόπουλο,
κα Κούλα,
Μαρίκα
Παπαγκίκα κ.ά.),
παράμετρος
που δεν
υπάρχει τώρα.
Λίγο πριν το
τέλος της
ζωής του, ο
Παπασιδέρης
βρέθηκε να
τραγουδά σε
πανηγύρι και,
εισπράττοντας
την έκπληξη
του
μουσικού
στην επιθυμία
του να
τραγουδήσει
από λα μινόρε,
του είπε
«παίξε από λα,
για ν’
ακουστεί το
τίμιο λα του
Παπασιδέρη».
Αν βρεθείτε
στην
Κούλουρη,
κάντε μια
βόλτα στη Μονή
Φανερωμένης
όπου, μαζί με
το
«αυθαίρετο»
του
Άγγελου
Σικελιανού
(σχεδόν μέσα
στη θάλασσα,
ο
αθεόφοβος),
θα δείτε και
τη
μορφή του
Παπασιδέρη να
τραγουδά
στο πανηγύρι
της.
Πλάκα,
Μάρτιος 2009
Ο Μήτσος Αραπάκης
τραγουδά δημοτικά
τραγούδια
Αυθεντικές
ηχογραφήσεις
1925-1935
από σπάνιους
δίσκους 78
στροφών
Το
πραγματικό
του όνομα ήταν
Δημήτρης
Καλλίνικος-Τσούσης
ή Αραπάκης.
Γεννήθηκε
στην Πρέβεζα
και έζησε στην
Αθήνα. Δεν
είναι γνωστή η
ακριβής
χρονολογία
της
γέννησης και
του θανάτου
του. Από
σχετική
έρευνα πρέπει
να γεννήθηκε
ανάμεσα
στα χρόνια 1890-1895
και να πέθανε
ανάμεσα στα
χρόνια 1967-1970.
Από
τους
σπουδαιότερους
τραγουδιστές
της εποχής
του.
Έρευνα,
σχόλια,
κείμενα,
επιμέλεια
παραγωγής:
Θανάσης
Μωραΐτης
Έκδοση: FM Records, 1996
Ο Μήτσος Αραπάκης
τραγουδά Αμανέδες
και
Ρεμπέτικα
Αυθεντικές
ηχογραφήσεις
1925-1935
από
σπάνιους
δίσκους 78
στροφών
Έρευνα,
σχόλια,
κείμενα,
επιμέλεια
παραγωγής:
Θανάσης
Μωραΐτης
Έκδοση: FM Records, 1996
Ο Δημήτρης
Ατραΐδης
τραγουδά συνθέσεις
του
Αμανέδες,
Ρεμπέτικα και
Δημοτικά
Αυθεντικές
ηχογραφήσεις
1930-1940
από
σπάνιους
δίσκους 78 στροφών
Ο
Δημήτρης
Ατραΐδης
(συνθέτης και
τραγουδιστής)
γεννήθηκε
στον Κασαμπά,
μία
κωμόπολη
κοντά στη Σμύρνη
της Μικράς
Ασίας το 1900.
Στην Ελλάδα
ήρθε το 1923.
Πέθανε το 1970.
Έρευνα,
διάσωση,
κείμενα:
Μάρκος Φ.
Δραγούμης
Έρευνα,
σχόλια,
κείμενα,
επιμέλεια
παραγωγής:
Θανάσης
Μωραΐτης
Έκδοση: FM Records, 1996
Ο Δημήτρης
Ατραΐδης και
ο Κώστας
Νούρος
τραγουδούν αμανέδες
και
ρεμπέτικα
Αυθεντικές
ηχογραφήσεις
1926-1938
από
σπάνιους
δίσκους 78
στροφών
Ο
Κώστας
Μασσέλος ή
Νούρος
(φημισμένος
τραγουδιστής)
γεννήθηκε το
1892 στο
Νταραγάτσι
της Σμύρνης.
Στην Ελλάδα
ήρθε μετά το 1922.
Από τους
σπουδαιότερους
τραγουδιστές
της εποχής
του. Πέθανε το 1972 στην Κοκκινιά.
Έρευνα,
σχόλια,
κείμενα,
επιμέλεια
παραγωγής:
Θανάσης
Μωραΐτης
Έκδοση: FM Records, 1996
του
Θανάση Μωραΐτη
Κι
έρχεται η
στιγμή που
ακουμπάει η
βελόνα στο
78άρι και
σηκώνεται
άνεμος
καλλιτεχνικός,
σχεδόν
τυφώνας, που
παίρνει τις
‘εξαίσιες
φωνές κι
αγαπημένες
του αόρατου
θιάσου’ και
τις φτύνει στ’
αυτιά μας. Και
μας κόβεται η
ανάσα. Εμάς
που, μέσω των
προγόνων μας
τους φτύναμε
όταν
πρωτοήρθαν,
όπως φτύνουνε
τους
Αλβανούς οι
Έλληνες και
ειδικά οι
Έλληνες
Αρβανίτες,
παρ’ όλο που
τους
καταλαβαίνουν
όταν μιλούν.
Φράσεις όπως:
‘το ρεμάλι από
τη Σμύρνη’ ή ‘ο
πρόσφυγας’
(που
περιείχε την
έννοια του
ψωριάρη), έχουν
αντικατασταθεί
από τις
φράσεις: ‘τ’
αηδόνι της
Σμύρνης’ και
‘ο περίφημος
και
σπουδαίος
Μικρασιάτης’.
Ας
ακούσουμε
δύο
καλλιτέχνες
που τα έζησαν
αυτά. «Το
τι τραβήξανε
αυτοί οι
άνθρωποι, δε
λέγεται.
Ατιμαστήκανε,
γινήκανε χάλι,
χάλια. Άσε που
ήταν
ατιμασμένοι
από εκεί,
με τους
Τούρκους
που τους
καταδιώκανε.
Και κατόπιν,
εδώ που
ήρθανε, τα ίδια.
Προσπαθήσανε,
γαμιόντουσαν,
κάνανε χίλια
δυο να
βρίσκουν το
ψωμί τους,
μέχρι
που να βρουν
ένα σπίτι να
κάτσουνε…και
οι ντόπιοι,
δεν τους
βλέπανε με
καλό
μάτι. Αλλά
τους βρίζανε.
Χίλια δυο.
Φύγετε από δω
ρε…πηγαίνετε
παραπέρα. Δεν
είχαν την αγάπη
να πουν, για
στάσου,
συγγενείς
μας είναι,
Έλληνες
είναι,
πραγματικοί.
Να τους
αγκαλιάσουμε…» (από
την
αυτοβιογραφία
του Μάρκου
Βαμβακάρη,
σελ. 95-86,
επιμέλεια
Αγγέλας Καΐλ,
Αθήνα 1973).
«Θυμάμαι
που πολλές
μανάδες, δεν
άφηναν τα παιδιά
τους να
παίζουν με τα
‘προσφυγάκια’,
λες κι αυτά
τα καημένα
είχανε λέπρα ή
χολέρα,
επειδή τα
δυστυχισμένα
εκείνα
πλάσματα, ήτανε
φτωχοντυμένα
και τα
περισσότερα,
τότε, ξυπόλητα
και γενικά
είχανε πάνω
τους τα
σημάδια της
τραγικής
μοίρας. Εγώ
όμως τ’
αγαπούσα. Για
μένα, ήταν οι
φίλοι μου…
Διότι με τον
ερχομό τους
εδώ οι
πρόσφυγες,
δεν φέρανε
μόνο την
προκοπή τους
αλλά και τα
τραγούδια
τους που,
πιθανό, αν δεν
συνέβαινε
αυτό, να μην
υπήρχε σήμερα
και το λαϊκό
μας τραγούδι…» (Ο
Απόστολος
Καλδάρας
εξομολογείται
στον
Τάσο Σχορέλη).
Η
αλήθεια,
φαίνεται, έχει
εποχή και τώρα
είναι η εποχή
της. Εντάξει
‘αηδόνια της
Σμύρνης’,
κερδίσατε.
Καλώς
ορίσατε στην
ψυχή μας.
Αθήνα 1996
Ο Αντώνης Διαμαντίδης ή Νταλγκάς
τραγουδά Αμανέδες,
Ρεμπέτικα
και Δημοτικά
Αυθεντικές
ηχογραφήσεις
1925-1935
από σπάνιους
δίσκους 78
στροφών
Ο
Αντώνης
Διαμαντίδης ή
Νταλγκάς γεννήθηκε στο
Αρναούτκιοϊ
της Πόλης το
1892. Στην Ελλάδα
ήρθε μετά το 1922.
Ήταν συνθέτης
και
σπουδαίος
τραγουδιστής.
Από το 1925 έως το 1940
ηχογράφησε
γύρω στα 450
τραγούδια.
Πέθανε το 1945.
Έρευνα,
σχόλια,
κείμενα,
επιμέλεια
παραγωγής:
Θανάσης
Μωραΐτης
Έκδοση: FM Records, 1996
Ο Σωτήρης
Στασινόπουλος
τραγουδά δημοτικά
τραγούδια
Αυθεντικές
ηχογραφήσεις
1921-1929
από σπάνιους
δίσκους 78
στροφών
Έρευνα,
σχόλια,
κείμενα,
επιμέλεια
παραγωγής:
Θανάσης
Μωραΐτης
Έκδοση: FM Records, 1996
Samuel Baud-Bovy
Μουσική
καταγραφή
στην Κρήτη
1953-1954
Πολυτελής
έκδοση 2 τόμων, που περιλαμβάνει την
εθνομουσικολογική
έρευνα του
Ελβετού
μουσικολόγου
Samuel Baud-Bovy (1906-1986) στην
Κεντρική &
Ανατολική
Κρήτη
σε
συνεργασία
με την
Αγλαΐα Αγιουτάντη
και τη
Δέσποινα
Μαζαράκη (ανέκδοτα
κείμενα,
σπάνιες
φωτογραφίες
και
καταγραφή
κρητικών
δημοτικών
τραγουδιών
σε νότες). Η
έκδοση
συνοδεύεται
από δύο
ψηφιακούς
δίσκους με
ηχογραφημένα
αποσπάσματα
από τις
επιτόπιες
καταγραφές.
Εισαγωγή,
μετάφραση-ανασύνθεση
κειμένων και
επιμέλεια
έκδοσης:
Λάμπρος
Λιάβας.
Επιμέλεια
μουσικών
μεταγραφών:
Μάρκος Φ.
Δραγούμης,
Θανάσης
Μωραϊτης.
Χορηγός: Fonds Samuel Baud-Body (Γενεύη)
Έκδοση:
Κέντρο
Μικρασιατικών
Σπουδών,
Μουσικό
Λαογραφικό
Αρχείο Μέλπως
Μερλιέ, 2006
Ηχογραφήσεις
1930-1998
Παραγωγή:
Φίλοι
Μουσικού
Λαογραφικού
Αρχείου
Μέλπως Μερλιέ
Επιμέλεια
ενθέτου,
παραγωγής,
έκδοσης:
Μάρκος Φ.
Δραγούμης,
Θανάσης
Μωραΐτης
Έκδοση: Φεβρουάριος 2004
Τραγούδια της Καππαδοκίας
–από
παλιές και
νέες
ηχογραφήσεις–
Τραγουδούν
Καππαδόκισσες
και οι
Δόμνα
Σαμίου,
Λυδία Κονιόρδου,
Επιμέλεια ορχήστρας: Σωκράτης Σινόπουλος
Παραγωγή:
Φίλοι
Μουσικού
Λαογραφικού
Αρχείου
Μέλπως
Μερλιέ
Επιμέλεια
ενθέτου,
παραγωγής,
έκδοσης:
Μάρκος Φ.
Δραγούμης,
Θανάσης
Μωραΐτης
Έκδοση: Ιανουάριος 2002